…eller nu får det vara nog! Ny text i Aktuellt i Politiken:
Sverige befinner sig i en ekonomisk kris. På Socialdemokraterna åvilar ett enormt ansvar att utveckla en oppositionspolitik som bidrar till att lyfta Sverige ur krisen. Ändå har vi fastnat i en destruktiv ledarskapsdiskussion.
Vi yngre har bara sett ett annat socialdemokratiskt ledarskap än Mona Sahlins. Göran Perssons. Tre saker har stannat i mitt minne från Göran Perssons tid som partiordförande:
1. Maxtaxan. Valrörelsen 1998 var loj. Bland oss som jobbade i valrörelsen infann sig aldrig inspirationen. Inte konstigt eftersom vi framför allt sprang omkring och försvarade historiens största sanering av den svenska ekonomin. Jag satt i en kampanjbuss när jag på radio fick höra om maxtaxan inom förskolan för första gången. Ingen intern diskussion eller någon beslutsprocess hade tagits. Göran Persson hade kommit på maxtaxan på egen hand. Säga vad man vill om frågan i sig men speciellt förankrat var det inte i partiet.
2. Föräldraförsäkringen. På partikongressen 2005 skulle striden om föräldraförsäkringen avgöras. Mer individualiserad eller inte. Vi som var engagerade i frågan hade rustat oss till tänderna för en viktig debatt som vi tyckte skulle leda till en mer jämställd familjepolitik. Två timmar innan debatten började satte partiordförande ned foten. Det blir ingen ytterligare individualisering av föräldraförsäkringen. Ridå. För första gången funderade jag allvarligt på om det här var ett parti för mig.
3. Ignorerandet. Veckorna efter valförlusten stod den dåvarande ekonomisk-politiske talesmannen Pär Nuder och föredrog det ekonomiska läget på möte med socialdemokratiska riksdagsgruppen. Ordförande är Göran Persson, nybliven oppositionsledare. Plötsligt ringer hans telefon. Inför 131 nyvalda socialdemokratiska riksdagsledamöter och en hel stab tjänstemän tar han upp telefonen och svarar. Och han försöker inte avsluta samtalet utan fortsätter. Jag funderade. Om han gör så här mot Pär Nuder som han ändå respekterar, vad kan han då göra mot den han inte gillar?
Men Persson avgick och vi valde Sahlin. Valet var medvetet och klokt. Vi ville ha ett lyssnande och breddat ledarskap. Plötsligt började ledamöterna i riksdagsgruppen begära ordet på mötena. Det började surras runt mötesbord och i korridorer. Det pratades politik och personfrågor och folk vågade faktiskt ha olika åsikter. Själv kände jag en enorm lättnad – för jag kan vara först på att skriva under på att jag inte vågade vara speciellt modig under det förra ledarskapet.
Men det hann knappt gå ett år med Sahlin förrän en ny sorts kritik kom. Det vi längtade efter och röstade fram duger tydligen inte längre. Öppna demokratiska processer betyder numera att partiledaren är slapphänt. Ett breddat ledarskap innebär idag tydligen att partiordförande inte har några egna åsikter och därför lejer ut alla viktiga frågor på andra. Och en tydligare kommunikativ förmåga har degraderats till att hon pratar för släpig stockholmska. Det kallas dubbel bestraffning. Man tycker att Mona Sahlin gör fel vad hon än gör. Och istället för att framföra det direkt till henne häver man ur sig dräpande kommentarer så fort en mikrofon sticks fram under hakan. Vi är ena nyttiga idioter och våra egna främsta motståndare i nästa val. På Rosenbad sitter en högerregering och gnuggar sina i övrigt passiva händer. Högerblaskornas ledarskribenter jublar.
Nu får det vara nog! I mars 2007 valde vi den bästa partiledaren. Hon har kompetens och erfarenhet att bli statsminister och med henne kan Socialdemokraterna leda Sverige ur krisen. Hon har varit med om det förr. Om vi inte sätter krokben för henne själva, förstås.
Det innebär inte att jag tycker som Mona Sahlin i alla politiska frågor. Det vet hon – och det behövs inte speciellt mycket mod att säga det. Men jag har ett fullständigt förtroende för hennes ledarskap.
15 comments
Comments feed for this article
Trackback link
http://www.yazdanfar.se/wp-trackback.php?p=1702
mars 9, 2009 at 18:19
Hanna
Du skriver så bra. Mitt i prick som alltid.
mars 9, 2009 at 21:41
Åsa Karlsson
Så vackert, blir nästan tårögd!
mars 9, 2009 at 23:21
Maryam
Tack snälla ni! Och tack för alla glada tillrop via mail och FB!
mars 10, 2009 at 0:04
Anita
Tack Maryam du skriver det som jag tror att vi många känner.
Vi har blivit varandras fiender i stället för att sluta leden.
jag blir alldesles förskräck när partikamrater riktar sin ilska mot Mona istället för där den hör hemma till aliansen.
Jag hoppas bara att hon orkar stå emot.
Nu tycker jag vi sluter upp kring för partiordförande och kör järnet fram till nästa val.
mars 10, 2009 at 1:11
Peter Karlberg
Och jag fattar nästan ingenting. Jag valde inte Mona Sahlin - hon var den enda kvarvarande kandidaten och valdes av kongressombud som traditionsenligt överhuvudtaget inte diskuterade politik i samband med valet. Dessutom var könet förutbestämt på den presumtiva partiledaren - patetiskt.
Problemet vi har är ju att partiet saknar ett visionärt ledarskap och att partiledningen består av en samling föredettingar. Mona är ju bara en av alla de som gjort sina politiska karriärer under just den av dig så föraktade Persson. Hur får du ihop det? Förnyelse kommer förstås inte från ja-sägare utan från folk som alltid uttryckt sin egen uppfattning.
“.. med henne kan Socialdemokraterna leda Sverige ur krisen. Hon har varit med om det förr.”
Så det är en upprepning av just Göran Perssons sanering av statsfinanserna du ser som framtidens socialdemokratiska politik? Tillåt mig småle:-)
mars 10, 2009 at 10:44
Peter Högberg
Tack för ett bra inlägg
mars 10, 2009 at 14:50
Maryam
Peter,
nej du kanske inte valde henne. Men alla av partilmedlemmarna framröstade ombud på partikongressen gjorde. Hon var den kandidat som man efter ordentliga diskussioner enats kring.
Personligen tycker jag att det är mer patetiskt att vi bara haft manliga partiledare före Mona Sahlin - för du kan väl inte påstå att manlighet är en förutsättning för att bli partiledare i socialdemokraterna? I övrigt noterar jag, utan att lägga någon värdering i det, att de som varit kritiska mot min artikel har varit män.
Slutligen kan jag konstatera att Mona Sahlin inte ens satt i regeringen under Perssons första år som partiledare - de tuffaste saneringsåren. Och ja, jag tror att saneringen var nödvändig för välfärdens och framtida generationers skull.
mars 10, 2009 at 20:11
Jeanette
Eftersom Maryam noterar att de som bara varit kritiska mot hennes artikel är män så måste jag ju visa på att det finns kvinnligt folk som är mycket kritisk till hennes artikel.
I SAP får man inte ens kritisera för att kallas ditten och datten. Mona är visserligen vald men ska alla medlemmar svälja sina egna åsikter för att det inte passar ledningen längre.
Nä du Maryam, jag köper inte dina argument
mars 10, 2009 at 21:30
Lisa
Bra rutet! Blir så glad att du finns där du finns och representerar mig!
mars 10, 2009 at 22:23
Maryam
Jeanette,
har du läst min text? Jag skriver just att jag ibland tycker annorlunda och att jag till skillnad från förr vågar säga det. Men att vi själva ska dissa vår egen partiledare i parti och minut är mindre smart om man vill vinna val. Då är det smartare att prata politik. Mycket politik. Och våga ha många olika åsikter.
mars 10, 2009 at 22:34
Helen
Håller med dig Janette. Och Matyam när Mona valdes hade man ingen annan valmöjlighet och landet var inte kört i botten. Så nu är situaionen och läget annorlunda. Kris råder och bristen på ideologi är så tydlig så att det inte längre går att blunda fär.
mars 10, 2009 at 22:48
Maryam
Helen,
hur menar du med bristen på ideologi? En ganska allvarlig invändning att bara häva ur sig. Om du menar brist på ideologisk debatt - hur kan det vara en persons ansvar, enkom? Det är klart att partiordföranden har ett stort ansvar. Men vi andra dryga 100 000 partimedlemmar. Står vi helt utan ansvar för att utveckla den ideologiska debatten?
mars 10, 2009 at 22:56
Jeanette
Jo, Maryam. Jag har läst din artikel. Det var det första jag såg i AiP. Dessvärre tycker jag att Mona har gjort ett par grova snedsteg och det tycker jag att hon ska ha kritik för. Det är väl därför vi har den här fina öppna demokratiprocessen.
Visst ska S prata politik och visa vilket ben man står på. Jag tycker ju att man allt för ofta inte gör det!
mars 13, 2009 at 23:28
Maryam
Lite tröttsamt blir det…
Vilka är de grova snedstegen? Vad ska hon i så fall ha för kritik? Framför den kritiken på ett adekvat sätt och låt henne bemöta den. Vilka är s om inte summan av alla oss medlemmar? Vem är “man”? Vem är i så fall denne “man” som inte pratar politik?
Och det tröttsamma är givetvis den svepande och abstrakta kritik som bara strös omkring. Det leder inte framåt. Säg vad du tycker är fel och ta diskussionen!
mars 19, 2009 at 1:10
Eva
Maryam, jag håller med dig.
Vi har inte råd med det där tramset. Enade vi stå - söndrade vi falla.
Om alla med hjärtat till vänster lade nio tiondelar på att skriva om ideologiska frågor istället för att hacka på partiledare av skilda sorter (igår Göran Persson, idag Mona Sahlin) så skulle jag orka den sista tiondelen. Men just nu står surputtorna mig upp i halsen. Läs 86-årige Gertrud i AB idag. Snacka om ideologisk diskussion…
Eva